Asukkaiden biojätteen lajitteluinto jopa yllätti Etapin

Illat pimenevät ja syksyn toimet ovat käynnissä. Sadonkorjuun ja puutarhan hoidon syystyöt alkavat olla takana ja talvivarastot pullollaan. Asioinnit Etapin RE-pisteillä on tänä kesänä saavuttaneet taas suuremman joukon asiakkaitamme, kun Kurikan RE-piste avattiin kesäkuun alussa. Asiakkaat ovat hienosti löytäneet RE-pisteet. Asiointikäynneissä on ollut suurta kasvua ja omatoiminen asiointi on jo lähes 85 prosentin tasoa.

Myös Seinäjoen RE-pisteen 92 prosentin ja Lapuan 89 prosentin itsepalveluasioinnit kertovat onnistuneesta konseptista, jonka asiakkaat ovat ottaneet omakseen opetellen uudet toimintatavat. RE. -konseptin seuraavat toimet suunnitellaan vuoden 2026 aikana ja jatkoinvestointeihin valmistaudutaan talven aikana.

Kiinteistökeräyksen SPOT- palvelu on saavuttanut aikataulun mukaisesti jo laajasti alueemme kiinteistöt. Seuraavat kiinteistöt tulevat mukaan vuoden 2026 alusta ja viimeiset huhtikuun alussa.

Tälle kesälle teimme kerätyistä jätteistä tarkan analyysin, jota olemme toteuttaneet joka toinen vuosi.  Biojätteen lajitteluvelvoite on omaksuttu alueellamme hienosti. Asiakkaamme ovat ottaneet erilliskeräyksen tai kotikompostoinnin käyttöön tehokkaasti.

”Asiakkaiden tahtotila muuttaa elämäntapojaan kestävämmän kehityksen suuntaan on nopeudellaan yllättänyt Etapin”

Erilliskerätyn biojätteen määrän kasvu oli liki 3 000 tonnia, ja tutkimuksessa pelkän biojätteen osuuden putoaminen 24 prosentista 9 prosenttiin on todella hieno tulos. On hienoa todeta, miten uudet tarjotut mahdollisuudet toimia arjen kiertotaloudessa kestävämmän tulevaisuuden eteen on otettu vastaan koko toimialueella. Asiakkaiden tahtotila muuttaa elämäntapojaan kestävämmän kehityksen suuntaan on nopeudellaan yllättänyt Etapin.

Omien tavaroiden ja koneiden huoltaminen, kunnostus ja korjaaminen edistävät jätteen vähentämistä ja resurssiviisautta. Korjaa.se -palvelun kautta löytyy alueen korjausyrittäjät ja osaajia avuksi tuotteiden elinkaaren jatkamiseen tai muuttamiseen. Alueen ammattilaisten palveluita käyttämällä myös varmistaa palveluiden säilymistä.

Jatkuva kommunikointi toimijoiden ja asiakkaiden välillä takaa hyvän yhteistyön, osaamisen kehittymisen ja oikean toiminnan. Etapissa neuvonta, tiedottaminen ja viestintä on laaja-alaista. Pyrimme tavoittamaan asiakkaamme kaikissa asiakasryhmissä ja ikäluokissa. Uusimpana tapana laajaan pakettiimme on tullut oppimisalusta yläkouluikäisille BOOM! -peli, jolla lisätään tietämystä kodin arkisista tapahtumista ja lajittelusta vaarallisten jätteiden riskin tunnistusta unohtamatta. Etapin laajaan aineistoon voi tutustua meidän nettisivuillamme.

Uskon yhteistyömme arjen kiertotalouden puitteissa jatkuvan hyvänä ja kehittyvänä tulevaisuudessakin.

”Arjen kiertotalous on iso määrä valintoja ja paljon pieniä tekoja”

Etappilaiset haluavat kiittää alueemme asukkaita niistä tuloksista, joita uusien järjestelmien käyttöönotossa on saavutettu. Se oppimiskäyrän nopeus, mikä on saavutettu, osoittaa hienoa yhteistyötä koko asiakaskunnaltamme. Kuitenkin aina voidaan tehdä asiat mestarivalmentaja Kurre Lindsrömiä lainaten ”Lite bättre”.

Mukavaa syksyn ja talven aikaa kaikille toimialueemme asukkaille!

Pekka Kontio
Lakeuden Etapin toimitusjohtaja

Muut artikkelit

Verkkosivuston evästeet

Lakeuden Etapin verkkosivuilla käytetään evästeitä kävijätilastointia ja käyttäjien tekemien valintojen tallentamista varten.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömiä evästeitä käytetään sivuston kieliversioiden käyttöön ja hallintaan ja sivuston ylläpidon hallintaan.

Kolmannen osapuolen evästeet

Kolmannen osapuolen evästeitä käytetään kävijätilastointia ja käyttäjien tekemien valintojen tallentamista varten.

Lakeuden Etappi Oy seuraa verkkosivujensa kävijämääriä ja käyttötapoja Piwik Pron avulla. Evästeiden avulla kerätään tietoja esim.

  • sivuston kävijämäärästä
  • käytetystä selaimesta
  • käytettävistä sivustoista ja toiminnoista